Turbopolnilnik

Turbopolnilnik ali samo turbo je rotirajoča naprava, ki poveča pritisk zraka in s tem maso zraka, ki vstopi v valje pri batnih motorjih. S tem poveča moč motorja in termodinamični izkoristek. Turbopolnilnik uporablja energijo iz izpušnih plinov, ki se pri navadnem motorju izgubi. Motor je sposoben razviti več moči, kot atmosferski (nepolnjeni) motor.

Turbino poganjajo izpušni plini, ki imajo na izhodu iz valjev še nekaj energije. Turbina je z gredjo povezana s kompresorjem, ki stiska zrak preden vstopi v valje. Turbina se vrti pri zelo velikih obratih (odvisno od velikosti), nekje 50 000 - 400 000 obratov na minuto.

Turbopolnilniki se uporabljajo v avtih, tovornjakih, letalih, vlakih, ladjah, motorjih, in marsikje drugje. Najbolj pogosti so na bencinskih (Otto cikel) in dizelskih motorjih.

Najpogostejše težave

Tujek

Tujek je katerikoli objekt, ki vstopi v turbopolnilnik skozi vhod zraka. Ko tujek vstopi v sistem, bo turbopolnilnik v kratkem času poškodovan.

Znaki vstopa tujka v turbopolnilnik:

  • Neobičajen zvok iz turbopolnilnika med delovanjem
  • Zmanjšane lastnosti
  • Poškodbe na krilcih turbine

Onesnaženje olja

Olje je zelo pogosto zanemarjeno pri diagnosticiranju okvar, kakorkoli, čisto in filtrirano olje je zelo visoko na popisu prioritet in jamči za pravilno delovanje turbopolnilnika. Onesnaženo olje bo zelo hitro povzročilo okvaro na nivoju komponent in eventualno pripelje do popolne odpovedi turbopolnilnika.

Znaki onesnaženega olja so najpogosteje naslednji:

  • Krožne poškodbe na potisnih delih
  • Poškodbe na radialnemu ležaju
  • Poškodbe radialnega ležaja na mestu ležišča
  • Vonj goriva v olju
  • Puščanje olja

Puščanje olja je lahko posledica številnih faktorjev, ki najpogosteje izhajajo znotraj polnilnega in turbinskega ohišja.

Pomanjkanje mazanja

Pomanjkanje kvalitetnega mazanja pogosto vodi do katastrofalne poškodbe na sklopih ležajev znotraj nekaj sekund po začetku delovanja turbopolnilnika:

  • Če je nivo olja prenizek, bo prišlo do okvare turbopolnilnika
  • Če se uporablja napačno olje, bo prišlo do okvare turbopolnilnika
  • Če se olje onesnaži, bo prišlo do okvare turbopolnilnika

Znaki slabega mazanja:

    Prenos materiala povzročen z visokimi temperaturami proti ostalimi deli Sprememba barve
  • Visoka stopnja iztrošenosti

Overspeeding

Izraz, ki ga uporabljamo, ko turbopolnilnik dela iznad svojih/tovarniških zmogljivosti

Overspeeding najpogosteje povzroča:

  • modifikacija motorja (t.i. čipiranje)
  • neskladen dotok zraka v turbopolnilnik (poškodovana ali sneta cev za zrak, zamašen filter zraka itd)
  • razbremenilni ventil, ki pušča zrak (VNT) ni dobro nastavljen
  • okvarjeni injektorji
  • neprava turbina
  • izguba signala proti SREA (enostavni elektronski aktuator)
  • obratovanje na visoki nadmorski višini

Identifikacija turbopolnilnika

Vsak proizvajalec ima svojo označbo turbopolnilnika, za lažjo orientacijo je spodaj predstavljenih nekaj slik kje poiskati ustrezne kataloške številke:

Garett

Ko locirate identifikacijsko ploščico, imamo dve možnosti:

  • Na ploščici se nahaja Grrettova kataloška številka (P/N)
  • Na ploščioci se nahaja samo O.E.M. kataloška številka

Holset

Ko locirate identifikacijsko ploščico, imamo dve možnosti:

  • Na ploščici se nahaja Holsetova kataloška številka Assy npr 3538868 in serijska številka npr. c02208157
  • Na ploščici se nahaja samo O.E.M. kataloška številka

KKK

Potem, ko smo našli identifikacijsko ploščico, obstaja nekaj možnosti:

  • Na tipski ploščici najdemo 3K kataloško številko, običajno takoj za oznako P/N ali »part number«
  • Pri nekaterih K0 in KP verzijah se kataloška številka pojavlja skrajšano – poglejte primer:
    • K03-011 = 5303-988-0011
    • K031-014 = 5303-988-0014
  • Na ploščici se nahaja samo O.E.M. kataloška številka

Schwitzer

Potem, ko smo našli identifikacijsko ploščico, obstaja nekaj možnosti:

  • Na ploščici se nahaja Schwitzer kataloška številka (direktno za P/N ali »part number«)
  • Na ploščici se nahaja samo O.E.M. kataloška številka

Mitsubishi

Potem, ko smo našli identifikacijsko ploščico, obstaja nekaj možnosti:

  • Na ploščici se nahaja Mitsubishi kataloška številka (direktno za P/N ali »part number«)
  • Na ploščici se nahaja samo O.E.M. kataloška številka

Nasveti za vzdrževanje turbopolnilnikov

Turbopolnilniki so morda najkvalitetnejši del avtomobilskega motorja, ampak se tudi lahko poškodujejo. Spodaj vam dodajamo nekaj nasvetov, ki lahko podalšajo življensko dobo vašega turbopolnilnika:

  • Redno servisiranje vozila in redna menjava olja
  • uporabljajte ustrezno olje
  • Hlajenje turbine/vozila po daljši vožnji: pred zaustavitvijo vozila voziti z nižjimi obrati ali pustite da motor dela prostem teku dve – tri minute, da olje dobro kroži skozi turbino.

Postopek servisiranja turbopolnilnika

  • Razstavljanje in čiščenje turbopolnilnika
  • Pregled in merjenje turbopolnilnika
  • Centriranje turbopolnilnika
  • Centriranje vrtečih delov – ločeno
  • Centriranje kompletnega rotorja
  • Sestavljanje in kalibracija na najmodernejši napravi VISCOM

Poleg obnovljenih turbopolnilnikov imamo v ponudbi tudi nove turbopolnilnike različnih proizvajalcev:


Kontaktirajte nas!

Tel: +386 1 78 61 752

GSM: +386 41 663 436

Mail: bohturbo@gmail.com